På kirkegården i Sydalen har lokale ildsjeler bretta opp ermene og sørget for at gravstedene fremstår velstelte. Med en kombinasjon av regn innimellom og fine temperaturer har gressveksten skutt fart, og behovet for klipping har vært tydelig.

Stort oppmøte på dugnad

Undis Aasegg inviterte tidligere til dugnad, og responsen lot ikke vente på seg.

Etter en tur på kirkegården ser vi at det er behov for klipping igjen. Vi tar derfor en dugnad i morgen, mandag 15. juni, kl 18.00. Håper det er mange som har mulighet til å møte, da er det fort gjort. Kaffe og litt å bite i blir det også. Vel møtt!

Og oppfordringen ble fulgt opp. I etterkant skrev Aasegg:

Stort oppmøte og trivelig sosialt samvær på dugnad i dag. Takk til alle dere som tok dere tid til å gjøre kirkegården så fin og dugnaden til en koselig stund.

Ingen fast klipper før sommeren 2026

Anton Ulriksen har vært i kontakt med kirkekontoret, og deler informasjon om situasjonen fremover:

  • Det er ansatt en person fra 1. juli 2026 som skal slå gresset.
  • Det betyr mest sannsynlig ingen klipping i regi av kirkekontoret før den tid.
  • Skal kirkegården holdes fin frem til da, må arbeidet etter alt å dømme utføres på dugnad.

Ulriksen oppfordrer noen til å ta ansvar for organiseringen:

Er det noen som vil ta regien med organiseringa av klippedugnad? Dvs. bestemme en dato og eventuelt kalle inn til dugnad.

Han nevner også at det ble snakket om økonomisk kompensasjon for å utføre arbeidet, men at dette i så fall må tas opp direkte med kirkekontoret.

Verdig å besøke

For mange handler dette om mer enn bare gress som skal kuttes. Som Ulriksen oppsummerer:

Ville bare informere om dette da det er mye mere verdig å besøke en nyfrisert kirkegård.

Inntil videre er det altså den lokale dugnadsånden som holder kirkegården i Sydalen i orden. Har du lyst til å bidra eller ta ansvar for å organisere neste klippedugnad, er det bare å melde seg.